2011. december 13., kedd

Társadalmi információk, információs társadalom

Még októberben adott elő Anildo az "Információs társadalom, online tanulási környezetek, közösségi portálok" témakörben. Gondolatébresztő beszélgetés kerekedett ki ebből, amit most hetek távlatából igyekszem valamelyest betűkbe, szavakba, mondatokba öntve visszaadni a kedves Olvasónak, egyben megőrizni az utókornak. Magát az előadást a kolléga majd közreadja (hopp, már meg is tette - hogy szalad az idő), ha úgy gondolja, illetve a csoporttársak is hozzászólnak, ha lesz erre érkezésük. A saját meglátásomat pedig igyekszem úgy összerendezni, hogy önmagában is érthető legyen. Nos, lássuk!

A felütés ott indult, hogy megállapítottuk, a nyugati világ kiszervezi a termelő munkát keletre, főleg az olcsó munkaerőn keresztül elérhető árrésen szerezhető haszon miatt. Ez elvileg jó a keleti munkaerőnek, mert munkához és keresethez jut. Jó a nyugati vásárlónak, mert olcsóbban jut a termékekhez. A kérdés, hogy mit csinálnak azok, akik eddig közreműködtek a termékek előállításában, de a kiszervezés miatt elveszítették a munkahelyüket? Az általános válasz: helyezkedjenek el a szolgáltatói szektorban. Mivel egy társadalom fejlettségi fokmérője többek között a szolgáltatói szektor mérete, ezzel azt hihetnénk, hogy nagyon fejlettek leszünk (amennyiben magunkat szerényen a fejlett világhoz soroljuk).

Csakhogy ezek a keleti népek nem maradtak meg a rájuk osztott szerepben, nem elégedtek meg azzal, hogy a gyártószalag mellett engedelmesen nyomták a gombot. Inkább nekiálltak és előbb csak lemásolták, majd újragondolva teljesen új és versenyképes termékekkel kezdték kiszorítani a piacról a szintén náluk gyártott nyugati termékeket. Ezzel párhuzamosan igen nagy tőke áramlik folyamatosan a nyugatiból a keleti világba a termékvásárlások okán. Na de honnan lesz a nyugati világnak hosszútávon pénze erre? A szolgáltatói szektorból? A nyugati világ szórakoztatja majd a másik felet, hogy pénzt szerezzen, amiből a másik által gyártott termékeket vásárolja meg, amik gyártástechnológiáját persze a nyugat adta az ő kezükbe?! Emlékezzünk csak arra, miként szerzett az újkori Spanyolország aranyhalmokat Amerikából, és miként gazdagodott meg ebből Németalföld (a spanyolok ott vásároltak), és végül micsoda gazdasági csődbe sodródott a Spanyol Királyság! Mintha a történelem ismételné önmagát.

Nagyszerű lenne elkerülni ezt a szomorú sorsot, így okoskodjunk ki valami megoldást!

1. A szolgáltatói szektor arányát nem lenne célszerű 100%-ig növelni, mert ha gazdasági gondok merülnek föl és a kiadásokat csökkenteni kell, legelsőként pont a szolgáltatásokon igyekeznek megtakarításokat elérni.

2. Internetgazdaság számomra azt jelenti, hogy a piaci tájékozottság elvileg pillanatra kész lehet. Az egyén számára ez a személyes tudásvagyon folyamatos növelési lehetőségét teremti meg, kérdés, hogy ezzel az átlagember tisztában van-e, illetve képes-e tudásvagyont létrehozni, kezelni. Jó ötlet lenne e témában megindítani a társadalmi közbeszédet.

3. Pillanatkép 2011 utolsó hónapjaiból: az Amazon könyvkereskedő világcég több elektronikus könyvet ad el, mint papír alapút. Észrevétlenül haladunk egy olyan állapot felé, amikor az információ tulajdonképpen elszakad a hordozó anyagtól (elég messzire jutottunk már a babiloni anyagtábláktól), és az anyagi környezet hiánya csak egy esetleges energiahiánykor jelent gondot. Ez a kérdés messzire vezethet, így csak az órán elhangzott gondolatot teszem közzé: "Mit tekintünk értéknek? Mi fontosabb számunkra, a bitek vagy az atomok?" Meglátásom szerint a felfokozott információs-készségünk arra hivatott, hogy az atomi világban minél okosabb változtatásokat végezhessünk, és így a jelenünk egyfajta kellemes, átmeneti állapot. Remek észkép regényeket lehetne írni :-)

4. A tudás hatalom-e vagy pedig a tudás birtoklása az? Látszólag ugyanaz a kettő, de mégsem. A tudás tudása annak alkalmazási képességét jelenti számomra, míg a tudás birtoklása inkább olyan információk felhalmozása valamilyen adatlerakatban (könyvekben, elektronikus háttértárakban), ahonnan az adatok ugyan előhívhatóak, de még hiányzik a feldolgozásukhoz az a szellemi erőfeszítés, amivel emberi tudássá nemesülnek. Azt hiszem, megint visszatértünk a "tanítsuk meg az embereket tanulni" alapgondolathoz.

5. Információs világunkban mindenféle adathoz könnyen hozzájuthatunk, vagy éppenséggel ki sem kerülhetjük azokat. Az információ-túlcsordulás minden bizonnyal ismert jelenség: annyi mindennel kéne foglalkoznunk, hogy végül semmit sem tudunk végigvinni. A személyes tudásvagyon kezelési képességei között ott található a tudatos szűrés képessége is. Ezt is tanítani kéne, ugye.

6. A hálózatiság fogalma, a hálózatban együttműködés ismert a jelen (fiatal)emberei előtt. A 800 millió Facebook felhasználó között minden bizonnyal sok hazánkfia gyakorolhatja ezt. A munkaforma egyre ismertebb, azonban a célok egyre felületesebbek. Annak az alapzajnak a fenntartása, amely a kapcsolati hálózatok erősítése miatt szükséges, nos teljesen terméketlen a beleölt időt szemlélve. Mennyi hasznos munkát lehetne végezni így, ha világ és kedvelhető célokat tűznénk ki! A közösségi játékoknál ez megfigyelhető, miért nem lehetne a közösségi munkát a tanulásban felhasználni, vagy a személyes tudásvagyon kezelésének egy új eszközeként alkalmazni?

7. Az előbbi pont folytatása a játékos tanulás (és az első olvasatban talán furcsa lehet a "játékos munka") témaköre.

8. A virtuális helyek ugyanúgy megjelentek a belső mentális térképeinken, mint a közeli élelmiszerbolt vagy a bank automata. Annyi előnnyel mindenképpen rendelkeznek, hogy fizikai helytől és időtől függetlenül elérhetőek, valamint olyan összetett tájékozódási képességek kifejlesztésére nyílik lehetőség, amely az elvont gondolkodást erősíti. Példaként említhető a SecondLife világa, vagy a Foursquare helyzetjelölő portál. Személy szerint nagy reményeket fűzök az Open Cobalt rendszerhez, amit oktatási környezetként próbálok majd ki a közeljövőben.

9. Az óra vége felé kisebb vita keletkezett arról, hogy a p2p vagy a központosított adattárakban érdemes-e tárolnunk személyes adatainkat. Az utóbbi előnye a személyre szabható szolgáltatásokban rejlik, ámbár érdekes kérdés, hogy ugyanazon adatok alapján vajon még mit szabnak rá az emberre. Az első előnye a fizikai széttagoltság, az egyenrangúság képzelt reménye (az Internet is egy elosztott, tagolt rendszer, amely elviekben képes lenne atom-támadást is túlélni).

Összességében tartalmas órát tartottunk, sok kérdés maradt nyitott, és sok új kérdés keletkezett, amelyek létezésére nem is gondoltam volna korábban. Na de ilyen az élet, nemde? :-)

A témakör kettősségét jól jellemzi a mai kép [1]


  • [1] "Day and Night", M. C. Escher, 1938

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése